Αν υπήρχε βραβείο για τον πιο ειρωνικό αριθμό στην κυπριακή πολιτική πραγματικότητα, θα το κέρδιζε αναμφίβολα αυτό: δύο ευρώ τον μήνα. Τόσο θα λαμβάνει κάθε πρόσφυγας ιδιοκτήτης κατεχόμενης περιουσίας ως αποζημίωση για την απώλεια χρήσης που υφίσταται εδώ και μισό αιώνα — εκτός αν βρεθεί τρόπος να ενισχυθεί σημαντικά το ειδικό ταμείο.
Η αποκάλυψη έγινε κατά τη συνεδρίαση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Προσφύγων, που εξέτασε τους μηχανισμούς εφαρμογής πρότασης νόμου του βουλευτή Κωστή Ευσταθίου. Η σχετική νομοθεσία, που ψηφίστηκε ήδη, προβλέπει ότι ποσοστό 0,4 τοις χιλίοις από κάθε αγοραπωλησία ακινήτου θα διοχετεύεται στο ταμείο αποζημίωσης.
Τα ετήσια έσοδα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Επιτροπής Νίκο Κέττηρο, κυμαίνονται μεταξύ €20 και €25 εκατομμυρίων. Ακούγεται εντυπωσιακό — μέχρι να κάνεις τη διαίρεση. Με τέσσερις στους δέκα δικαιούχους να εισπράττουν μόλις €2 μηνιαίως, ο κ. Κέττηρος δεν δίστασε να αμφισβητήσει δημόσια αν αξίζουν τα μεροκάματα όσων συμμετέχουν στις επί ώρες συνεδριάσεις για τέτοια ποσά.
Ανοιχτό παραμένει και ένα καίριο ερώτημα: θα υπολογίζεται η αποζημίωση από το 1974, χρονιά της τουρκικής εισβολής, ή από τη στιγμή ψήφισης του νόμου; Η τάση φαίνεται να κλίνει προς το 1974, ενώ σε συζήτηση βρίσκεται κατά πόσον θα δικαιούνται αποζημίωσης μόνο τα φυσικά πρόσωπα ή και οι εταιρείες.
Ο κ. Κέττηρος κατέστησε σαφές ότι χωρίς σοβαρή ενίσχυση του ταμείου, ολόκληρο το εγχείρημα κινδυνεύει να μείνει στα χαρτιά.






