Μια εικόνα πλήρους αποδιοργάνωσης αποκαλύπτει η τελευταία έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το Τμήμα Φυλακών. Πλαστά πιστοποιητικά ασθενείας, ανεξέλεγκτες υπερωρίες και παντελής απουσία πρωτοκόλλων συνθέτουν ένα σκηνικό που εγείρει σοβαρά ερωτηματικά για τη λειτουργία του σωφρονιστικού μας συστήματος.
Η περίπτωση που ξεχωρίζει είναι αυτή δεσμοφύλακα που απουσίαζε πάνω από 200 ημέρες τον χρόνο, προσκομίζοντας 111 ιατρικά πιστοποιητικά — ενώ στο σύστημα του ΓεΣΥ καταγράφηκαν μόλις έξι επισκέψεις. Το 95% των πιστοποιητικών προερχόταν από δύο μόνο γιατρούς, γεγονός που δημιουργεί υπόνοιες σύμπραξης.
Ο Γενικός Ελεγκτής Ανδρέας Παπακωνσταντίνου δεν άφησε περιθώρια παρερμηνειών: η Υπηρεσία προτίθεται να παραπέμψει το ζήτημα στα αρμόδια όργανα για ποινική διερεύνηση. Παθολόγοι εξέδιδαν πιστοποιητικά για ορθοπεδικά περιστατικά, ενώ δεκάδες πιστοποιητικά δεν αντιστοιχούσαν σε καμία καταχωρισμένη επίσκεψη.
Εξίσου ανησυχητική είναι η κατάσταση με τις υπερωρίες. Το 46% του προσωπικού δεν κατέγραφε σωστά την παρουσία του, ενώ ορισμένοι δεσμοφύλακες εργάζονταν κατ’ επανάληψη σε νυχτερινές βάρδιες ξεπερνώντας τα νόμιμα όρια.
Ίσως το πιο ανησυχητικό εύρημα αφορά τα πρωτόκολλα. Πέραν ενός μόνο πρωτοκόλλου για μεταφορά κρατουμένων δεν υπάρχει καμία γραπτή διαδικασία για κρίσιμα σενάρια: αποδράσεις, βιαιοπραγίες, ανταρσίες ή ακόμα και τη σίτιση των κρατουμένων.
Παράλληλα, 44 μέλη του προσωπικού υπερέβησαν τις 42 ημέρες ετήσιας ασθενείας, 20 από τα 40 ηλεκτρονικά βραχιολάκια επιτήρησης παραμένουν ανενεργά, και το ενεργειακό κόστος αγγίζει τα 1,2 εκατ. ευρώ.






