Μια από τις σοβαρότερες υδατικές κρίσεις των τελευταίων δεκαετιών αντιμετωπίζει η Κύπρος, καθώς η χώρα οδεύει προς τέταρτο συνεχόμενο έτος ανομβρίας, με τα αποθέματα νερού στα φράγματα να έχουν περιοριστεί περίπου στο 10%. Παρά την εντύπωση ενός «υγρού» χειμώνα, τα πραγματικά δεδομένα αποκαλύπτουν μια δραματική υστέρηση στις εισροές.
Η Κυβέρνηση απαντά με ένα εκτεταμένο πακέτο μέτρων, συνολικού κόστους €31 εκατ., το οποίο προστίθεται στον υφιστάμενο σχεδιασμό των €168 εκατ. για το 2026. Όπως τόνισε η Υπουργός Γεωργίας, Μαρία Παναγιώτου, η κρίση είναι «πραγματική και άμεση» και καθιστά αναγκαία τη μείωση της κατανάλωσης κατά 10% σε όλα τα επίπεδα.
Κεντρικό ρόλο στον σχεδιασμό κατέχουν οι αφαλατώσεις, με αύξηση της δυναμικότητας υφιστάμενων κινητών μονάδων, εγκατάσταση νέας μονάδας στον Μαζωτό και, για πρώτη φορά, πλωτής μονάδας στη Γερμασόγεια. Με την ολοκλήρωση των έργων, η συνολική δυναμικότητα παραγωγής νερού θα αυξηθεί κατά 66%, ενώ δρομολογείται και η δημιουργία τουλάχιστον δύο νέων μόνιμων μονάδων έως το 2029.
Παράλληλα, εγκρίθηκε πρόσθετη κρατική χορηγία €1,5 εκατ. για άμεσες παρεμβάσεις στα δίκτυα, με στόχο τη μείωση των διαρροών, ενώ €6 εκατ. θα διατεθούν για εξοπλισμό εξοικονόμησης νερού και εκστρατείες περιορισμού της υπερκατανάλωσης, ιδίως στον τουρισμό.
Η Υπουργός προειδοποίησε ότι τα έργα από μόνα τους δεν επαρκούν, κάνοντας λόγο για περιπτώσεις υπερβολικής χρήσης που αγγίζουν τα 500–700 λίτρα νερού ανά άτομο ημερησίως. «Όσο περισσότερο νερό εξοικονομήσουμε σήμερα, τόσο περισσότερο θα έχουμε το καλοκαίρι», ανέφερε, υπογραμμίζοντας ότι η μάχη κατά της λειψυδρίας είναι συλλογική και κρίσιμη για την αποφυγή περικοπών στην υδροδότηση.






